2010. február 3., szerda

Jogosítvány - kresz és a papírok

Második rész.

Az úgy volt, hogy kiolvastam a vonatozó szakirodalmat, szóval tudtam hogy oda kell menni az AA-ba és ott mindent intézhetek. Nagyon nem is olvastam el hogy pontosan mi kell, mert hallgattam a drága jó, szívbéli, kedves, aranyos és szép barátomra, Csanádra, aki azt mondta hogy nem kell semmi csak menjek oda és mindent intézhetek.

Na, ezt ne csinálja senkise!

Szóval a Road Code (KRESZ) vizsgához a következőket kérik:
- Valamilyen dokumentum, amivel igazolod magad, nyilván az útlevél a legkézenfekvőbb, de például eredeti születési anyakönyvi kivonattal is lehet.
- A lakcímedet bizonyító dokumentum, ez lehet egy nem túl régi számlalevél, vagy pl. az AA tagsági kártyád, az viszont minimum egy éves legyen.
- Az érvényes jogosítványod, és annak konzul által hitelesített fordítása. Ez fontos, a jogosítványnál nem fogadnak el átlagos hitelesítést, a konzuli kell.

(Kis kitérőt tennék itt: ez a szabály. Ha olyan hallasz, hogy vidéki kis irodákban nem kérik, az csak azért van, mert vagy komolytalanabbul kezelik jogszabályokat, vagy nem fogták még fel pár év alatt a változtatást, vagy ehhez hasonlók. De, hogy erre apellálj, azt nem javaslom. Egyrészt, mert nem szabálytalankodni jöttél ebbe az országba, másrészt meg semmi garancia nincs arra, hogy akkor is így lesz még, mikor ideérkezel. Továbbá, ha sajnálod azt a komoly 15 dolláros költséget a hivatalos fordításért, és inkább meg akarod oldani okosba, akkor gondolkozz el, hogy Magyarországon mennyibe kerül és milyen procedúrával jár az ügyintézés, aztán ennek tükrében gondold át hogy mit is szeretnél csinálni... ON.)

Nos, nyilván nem volt nálam számlalevél, úgyhogy nem tudtam elindítani aznap, ezért másnap visszamentem. A valóság azért viccesebb, mint a teória. Új-Zélandon gyakorlatilag mindent tudsz online intézni, ezért nekem a legfrissebb ilyen jellegű levelem tavaly májusi volt, az összes többit e-mailben kaptam. Hát, nem fogadták el, illetve kértek valami frissebbet. Ijedtemben bemutattam az alig fél éves AA klubtagsági kártyámat, amit saját szabályaikat áthágva lazán elfogadtak, ahogy pappa esetében is anno.

Adtak egy közeli vizsgaidőpontot (fél órát kellett várni) és legomboltak 70 dollárt. Vagy 80-at? Vagy egyik, vagy másik, a lényeg hogy a gyakorlati vizsga díjával összesen 150 dollár volt az egész móka.

A vizsga egész egyszerű volt, már nem kaparós sorsjegyek vannak, hanem beültetnek egy klavifosztott gép mögé, csak egy egered van, személyes kóddal tudsz belépni és azonnal rögzíti a pontos eredményeidet a központi rendszerben (is). 35 kérdésre kell válaszolni, ebből hármat hibázhatsz.

Na, és most okuljatok.

Hármat hibáztam.

A legsúlyosabb probléma az volt, hogy egyáltalán nem tanultam be, hogy mi vonatkozik a tanulóvezetőkre, lévén hogy az engem nem érint. Hát, a vizsgakérdéseknél ez nem tükröződött, kettőt hibáztam ebből. Az egyik igen/nem kérdés arra volt kíváncsi, hogy szállíthatok-e tanulójogsival utast, ha a kocsiban ül a felügyelőm. Nos, rávágnád, hogy igen, de valójában nem, mert CSAK akkor, ha az első ülésen ül.
A másik ilyen kérdés az volt, hogy igaz-e, hogy a felügyelőmnek érvényes jogosítvány birtokosának kell lennie. Önmagában sajnos ez sem igaz, mert LEGALÁBB KÉT ÉVES jogosítvánnyal kell rendelkeznie, így ezt is buktam.
A harmadik az prózai volt, nem tudtam, hogy mennyi lehet utánfutóval és rakománnyal együtt az össztömegem. Hát 4500 kiló, most már tudjátok.

Ami fontos tanulság, hogy a kérdések fele egyáltalán nem szerepelt a sima, 10 kérdéses AA Road Code Quiz kérdései között, ezeket fejből kellett megalkotnom. Érdemes magát a Road Code-ot is áttanulmányozni, ez 30 dollár alatti összegért rendelkezésedre áll bármelyik AA kirendeltségben, de neten is megrendelheted. A másik pedig, hogy nem csináltak külön tesztet bevándorlók számára, tehát igenis meg kell tanulni a tanulóvezetőkre vonatkozó szabályokat is, ha itt akarsz vizsgázni.

Január 22-én vizsgáztam tehát sikeresen, kihasználva a rendelkezésemre álló három hibalehetőséget, és február 3-ra kaptam is időpontot a híres-hírhedt Browns Bay centerbe.

Krisztinek kösz a kitartó támogatást.

2 megjegyzés:

hobe írta...

Nem tudom az elmult par evben mennyit valtozott a road code, de akkoriban kb. 10 killer kerdes volt (nagyjabol a tanulo vezetokre, az osszsulyra, teton szallithato cucc kilogasara vonatkoztak), a tobbi valasz elegge magatol ertetodo volt. Elozo este 1-2 oras atolvasas eleg a hibatlan teszthez. A nyomtatott peldanyban az _osszes_ lehetseges kerdes ott a vegen, aki megbukik az fogyatekos :-)

Pappito írta...

az AA netes tesztje tényleg nem teljes, csomó kérdés ott nem jön fel, van másik netes teszt is, ott nem csak 10 kérdést lehet válsztani. (blogomban linkeltem anno)

A Road COde-ot nem köll megvenni sába kincseiért, ott a neten ingyen.

Gratula.