2009. november 28., szombat

Szubjektív ízjelentés

Hogy mit és hogyan eszünk itt, mi változott - és hogy milyen tévhitekkel találkoztunk.

Tejtermékek
Az első, amit már magyarországról hallottunk, az az, hogy itt rossz a tej. Tehénízűnek hívják a helyi magyarok leinkább, és kijelentik, hogy csak és kizárólag az Anchor Blue Top nevű iható. Nos, vagy az én ízlésem nem elég kifinomult, vagy ez tévhit. Néha valóban belefutottam undi tejekbe - főleg kávézókban, organic néven hirdetett tejekkel - amiknek olyan íze volt, mintha a sarki ABC nagy kék, tejeszacskókat kínáló rekeszek mellett felejtett rongyot nyalogatnám a 80-as évek végén. Amúgy semmi baja egyiknek sem, gyakran veszem a legolcsóbb, akciós tejeket.

A legtöbb sajt szar. Főleg az olcsó. Ízetlen, nejlon, zsíros, nem sül finomra a sütőben, szóval fuj. Ha nagy nehezen kapsz füstölt sajtot, akkor abból 7,5 deka 12 dollárba kerül, és nem is jó. Rendes gomolyát nem láttam, meg semmilyen rendes sajtot nem is ettem itt, mert nem kockáztattam meg a csillagászati összegeket a kétes eredményért. Ami elég fura az egymillió tehén országában.

A túrót mindenki szidja. Ja, nem egészen ugyanolyan, de attól még semmi baja sincs. Tényleg kicsit bosszantó, hogy minden tejtermék sózott, a vajtól a túróig minden... de a hagyományos magyar túróssütemény receptek amúgy is kérnek egy csipet sót, úgyhogy én vidáman főzök-sütök a túrójukkal, nem zokogok a magyarért. Whatever Zsuzsi cream cheeseből és kukoricakeményítőből (helyesbítek: kukoricaliszt) varázsol valamit, még nem próbáltam ki, de biztos az is jó megoldás.

A vajat is mindenki szidja. Nekem azzal sincs bajom. Olcsó, krémes (ja, általában az is sós sajna) de remek érzés, hogy nem margarinnal sütöm a sütiket, hanem mindbe rendes vaj kerül. Érdekes módon nem avasodik olyan gyorsan, mint az otthoni teavaj.

A joghurt kicsit (na jó, sokkal) savanyúbb, mint amit megszoktunk, a tejföl sokkal sűrűbb, kefirt meg még nem láttam, de nem is hiányzik.

Húsfélék
A felvágottak hát izé, szóval végülis a szendvicsbe jó, ez van. Elég drágák. A sonkák nagyon vékonyra szeletelt közepes minőségű gépsonkák, a szalámik meg közepes minőségű, de azért ehető szalámik. A májkrém - amiről először úgy tudtam, hogy nem is kapható - nagyon finom, főleg a chicken and cognac változata. Valóban nem tubusban árulják, hanem kis lefóliázott pástétom-szeletekben, de kiválóak, szinte mind.

Kicsit megváltozott a friss húsnál az egyensúly - míg otthon a bárány és a marha ritka vendég volt az asztalunkon, és főleg pulykát, csirkét és disznót ettünk, itt pont fordítva van. Sok marhát eszünk, olcsó, friss is nagyon finom. Bárány is gyakran kerül az asztalra vagy a BBQ-ra, semmi faggyú, finom és megfizethető. Tarját meg karajt többször raktam már vissza a pultba, amikor észrevettem hogy mennyibe kerül... Csirkét meg nagy tételben szoktam a kínai hentesnél vételezni, viszont pulykát gyakorlatilag nem lehet kapni. Van egy hentes itt a közelben, aki mondta hogy berendel nekem öt kilót, de még nem jutottunk el odáig. Az is mind fagyasztottan jön, nem tartják frissen, mert úgysem fogy el. Húsfélék közül talán a pulykamáj és a pecsenye-libamáj az, ami hiányzik nekünk, régen sokat főztem ezekből.

Kenyér és pékáru
Ótvar egy ízlésük van a témában, igazi brit vagy amerikai - a kedvencük az édes, puha, kalácsszerű kenyér, általában szeletelt-zacskózott formában hízlalják vele a farukat. Még a zsemlék és kiflik is vattacukor állagúak, és cukor is kb. annyi van bennük. Olaszos chiabattákat, paniniket szoktunk venni, meg bagettet, ha normális kenyeret akarunk. Csak szendvicsnek meg pirítósnak esszük ezeket a szeletelt izéket.

Italok
A sörök jók, a borokról ugye nem is kell beszélnem... Az egyetlen alapvető élelmiszer, ami hiányzik nekem, az a pálinka - de Csanád jóvoltából ez most meg fog változni, megérkezett a konténerrel a pálinkafőzője. A gyümölcslevek olcsók és finomak, főleg mangós-narancsos cuccokat, vagy 100%-os rostos almát szoktunk venni, 3 liter 3,59 dollárért.

Hungarikumok
Kolbászt, füstölt szalonnát ne keress az első utadba eső boltban, mert nem lesz. Vannak, akiknek ez annyira fontos, hogy utánajárnak, találnak bolgár, horvát meg magyar henteseket, és hajlandóak órákat autózni egy-egy szállítmányért. Én nem:)
Pirospaprikát nem lehet kapni. Amit árulnak, az az indiai konyhában nélkülözhetetlen durvára őrölt paprika, senki ne próbáljon belőle pörköltöt főzni. Én még Mrs. Pukkétól kaptam egy zacskóval a születésnapi paprikáskrumplinkhoz, azóta is abból főzögetek. Remélem, nem olvassa, mert elfelejtette visszakérni. Szóval paprikát küldetni kell, vagy dél-aucklandbe kell zarándokolni a magyar henteshez, aki aranyáron értékesíti a lejárt szavatosságú erős pistákkal és gulyáskrémekkel együtt.
Érdekes tévhit volt az, hogy itt nem lehet leveskockát kapni. Bőszen küldözgetik az emberek maguk után magyarországról. Amikor rávilágítottam, hogy mind porítva, dobozban, mind kocka formájában kapható, akkor persze megtudtam hogy na igen, csak nem olyan jó meg különben is. Részemről semmi bajom az Oxo kockákkal, és a család sem panaszkodott még.
Mákot a szupermarketekben csak miniatűr kiszerelésben lehet kapni, és jó drága. Szintén Whatever Zsuzsitól jött a tipp, hogy az indiai élelmiszerboltokban kilóra mérik. Nagyon drága a magyar árakhoz képest, de egy jó bejgliért az ember néha hajlandó áldozni.
Gríz is van, csak finomabbra van darálva, mint amit megszoktunk. Néha bele lehet azért normálisabba is szaladni - nekem még nem sikerült, bár nagyon nem is jártam utána. Úgy nevezik, hogy semolina, és nem a liszteknél kell keresni, hanem az egzotikus/diabetikus/vagy gépzsír szekciókban.
Élesztőt sem lehet kapni, csak por alakban. Aki be tudja magát egy bakerybe ügyeskedni, az jó eséllyel hozzájuthat rendeshez is.
A zellernek ezek csak a szárát eszik meg, nagyon ritka a zellergumó, szintén démoni kapcsolati háló kell a beszerzéséhez, és úgy is drága - 5 dollár egy gigantikus fejért.

Beszerzőhelyek
Ahány háztartás, annyi szokás. Néha látom a fórumokon a vérre menő vitákat, hogy melyik a legolcsóbb vagy legjobb szupermarket. Az igazság az, hogy leginkább a te fogyasztási szokásaidtól függ. Nagyon szoktunk röhögni, mikor Whatever Zsuzsi azt mondja - nem vagyok én milliomos, hogy a New Worldbe járjak! Én meg ugyanazt mondom az ő régi, jól bevált Foodtownjáról. A tartós tej, amiből ő sokat vesz, sokkal olcsóbb az utóbbiban, míg az általunk hetente többször vásárolt frissen facsart narancslé ott pont kétszer annyiba kerül. Szóval fölösleges a témában ítéletet hozni: ez majd úgyis kialakul mindenkinek. Szeretem a kisebb boltokat, zöldséget-gyümölcsöt például a Fruit Worldben veszek, és nem a szupermarketben, mert finomabb, olcsóbb és különben is. Húst sem veszek gyakran a nagyboltokban, mert ott egy tonna csomagolóanyagot is hozzádvágnak, ráadásul mindent darabolnak, szeletelnek, kockáznak - szóval inkább henteshez megyek, főleg ha akcióznak.

Leginkább viszont arról szólna ez a poszt, hogy olvass el mindent, amit csak tudsz - blogokat, fórumokat, ajánlókat - de próbálj meg továbbra is nyitott maradni és nyitott szemmel járni. Nagyon sok, blogon állított tény tévhitnek bizonyult számomra, és nem is nagyon jártam utána az elején, annyira elhittem. Sokan talán a megszerzett információ alapján nyert biztonságérzetük miatt továbbra is ragaszkodnak ezekhez az első elképzelésekhez, pedig egy csomó témában árnyaltabb azért a kép, mint ahogy a blogokon látszik. Ha ráveszem magam, talán írok majd a többi tévhitről is - a lakóhelyektől kezdve az oktatási rendszerrel kapcsolatos dolgokon át a bombabiztos autóvásárlási tippekig, bőven lenne mit.

Szóval a lényeg, hogy szívd magadba az információt, mielőtt elindulsz, mert rengeteget segítenek az első időben, de még hónapokig, akár évekig maradj nyitott, kíváncsi és felfedező, ne vegyél mindent készpénznek. Még ezt az én bejegyzésemet se - lehet hogy neked tehénízű lesz a tej.

Uff.

13 megjegyzés:

hobe írta...

A tej rossz, szerintem a blue top is. Ennek ellenere azt isszuk. (mondjuk a jersey tej utan minden tej rossz..)Tartos miert kell ebbol?? 12 napig elall, pont ma neztem meg.
A ciabatta az jo, csak amikor az ember szeletel belole, akkor az altalaban fel adag lesz, mert a tobbi resze lyuk. A Pak n' save-ben van pane di casa, az a legjobb! Csak ki a fene megy el 1-2 naponta oda. Ugyhogy marad a foodtown/woolworth ciabatta. Mellekesen megjegyezem, hogy ebbol van zsemle fajta is a foodtown-ban, az is finom.

Paprika van a horvatnal (eurodell). Nem kalocsai, de a levesbe, gombapaprikasba tokeletes. Persze magyart eszunk, otthonrol :-)

A Csicsanak van palinkaja, ha nagyon hianyzik, az talan nem jart le!

Sajtok is vannak jok: Maasdam, Castello, Laughing caw(La vache quit rit), baby bel. Mondjuk ez mind europai:-)

Libamaj is van pastetom formajaban St. Heliers-ben vagy Newmarket-en (ben? ett?) a francia boltban.

Ja, es kurtos kalacs is van :-)

Pukke írta...

Nekem például pont nincs bajom az itteni sajtokkal. A vajnak viszont van egy olajos utóíze, amit nem csípek, de attól még kenhető. A tejnek akkor is tehéníze van, vagy fűíze, vagy mi.
A kedvenc joghurtom a new world-ben majdnem egy dollárral olcsóbb, mint a countdown-ban, és a "gyümölcsöt a fruit world-ből" állítással is teljes mértékben egyetértek.

Egy viszont biztos: a marmite egyáltalán nem hasonlít a magyar szilvalekvárra.

Immacolata írta...

Hobe, én nem libamájpástétomot szeretnék, hanem a pecsenye libamájat - ami a nem hízott libamáj, hanem kb. olyan mint a pulykamáj csak még annál is finomabb.

Pukke, te meg milyen vajat eszel, ami kenhető? Mert ezt a tulajdonságát nem vettem észre:) Mondjuk ha szendvicsmargarinról beszélsz, a dobozos izéről, akkor nem tudok hozzászólni, mert azt én meg nem eszem amúgy sem, ha engem meg nem esz.

Pukke írta...

a mi hűtőnkben van vajnak fűtött rekesz, bibebő

Whatever Zs. írta...

Hobe, csak a magam neveben tudok nyilatkozni, azert veszek tartos tejet, mert nagyon nem fogy nalunk es mert manias vagyok, es az tutira nem romlik meg. A flakonos tejen levo lejarat egyebkent kibontas elotti allapotra vonatkozik just fyi. :)

Imma:

Igenis tehenizu a tej, es kesz. :))

Sajtok tekinteteben mi 4 felet vagyunk hajlandok megvenni (edam, feta, camembert, laughing cow)

En tuti nem szidtam a turot, leven, hogy amit itt arulnak az sajt. Felolem lehet cottage vagy cream vagy akarmi, a csiiz az sajt es kesz. :) Hagyomanyos magyar turos suti receptekbol is mindig kihagytam a sot. Pontositok: minden sutibol kihagyom a sot. :)

Pici korrekcio: cream cheese+kukorica liszt (nem kemenyito)

En nem szoktam szidni a vajat, csak pofatlanul draganak tartom. :) A joghurt borzalom, mar amiket mi kostoltunk eddig. de en nem vagyok mervado, Magyarorszagon is csak egy bizonyos fajtat (abbol mindegyik izut) voltam hajlando megenni.

Husfelek: Mi otthon is foleg csirket ettunk, meg neha sertest, ezt itt is folytatjuk.

Palinka, mint alapelelmiszer :))))
Leveskocka ugyben egyetertek, ha valaki el ilyen uri huncutsagokkal, az oxo siman jo, meg van maggi is.
New World, pfff. :)))

hobe írta...

Jol van latom itt mindenki finnyas (velem egyutt) :-)

A tejrol: a mult szombaton 8 litert vettunk, de csutortok delutan meg negyert el kellett szaladnom, hogy kitartson az ujabb szombati bevasarlasig :-) Meg szerencse hogy rossz az itteni tej..

Asszem en pecsenye libamajat meg sosem ettem. Gondolom, amit otthon lehet kapni az is hizott. En azert szeretem, anyos mindig csinal nekem ha megyunk. Attol fel, hogy a tojasos nokedlije nem izlene nekem:-)

Pappito írta...

és rendes sonka is csak karácsonykor van :)

a tej általában tehénhónaljízű, más fajta állatból van, mint amit Mo-n ittun és nyilván mást is eszik. Mivel mi csak kávéba, abba a blútop ponjó.

A gyárban van valami másfajta és annak sincs tehéníze, de nem jegyeztem meg a nevét.

a leveskockákról meg leszoktam, ahogy a vegetáról is. (az is van a bótba amúgy) a jégkockatartóban csücsül a megfagyott csirkeleves, az pont jó, legalább én főztem.

a sajt szerintem nem rossz és nem is drága, csak az európai vagy a camamber-t félék.

A vajaknak meg általában tehéníze van, pláne melegen, mi butter soft nevű dobozost szoktunk, az teljesen vajízű, van belőle sózatlan is. öt dollár háromnegyed kiló. Mainland, ez is azt hazudja, hogy kiveszed a hűtőből és kenhető, de persze nem, ahogy a vaj általában.

a magyar henteshez meg járjon aki akar, egy dolgot tud csak amit más nem, a disznózsírt, de az csak pár kajához kell, amit nem lehet olajon vagy vajon.

Névtelen írta...

Mi kb. 4-5 hetente elmegyünk a magyar henteshez és a disznózsiron kivül nagyon finom a friss és száraz kolbász és a májashurka, amit csinál. Amit itt a boltokban szoszidzsként adnak, az szerintem minden elképzelést alulmúl, kedvencem a beef flavoured !!! sausage.
Szalámit nem érdemes venni a magyar hentestől, noha készit pick-tipusú szalámit is, mert nem egyenletes a minősége, egyszer nagyon jó, egyszer nagyon ehetetlen. Jók a füstölt husok is nála. Vecsési savanyú káposzta konzerv (próbáltam a helyi boltban kaphatót is, de az nekem nagyon nem jött be), magyar ecetes torma, Unicum, levestészta is van nála, ami máshol nem, vagy nehezen beszerezhető.

kisrumpf írta...

Nem NZ-lakosnak is hozzá lehet szólni? Ez a "ragaszkodom a megszokott márkákhoz", minden fúj, ami "idegen", igenis kapaszkodó. Ismertem egy hölgyet itt, aki attól kapott szívinfarktust, hogy nem volt OB-tampon... s hamar, küldjenek... mert az ír, az "nemugyanolyan".

Megváltás volt számára a magyar bolt, de akkor az áraik miatt sírt a szája. Cccc.

MartinIsti írta...

Amugy nem ertem, mit varnak az emberek a tejtol: ne legyen tehenizu? Dehat a tehenbol jon!:) Minel kevesbe van tehenize, annal inkabb mesterseges.
En pl. azt nem szeretem, tartosat magamnak nem is vagyok hajlando venni.

Azert a sima boltibol vasarolunk, mert meg nem sikerult termeloit talalni, amihez anno hozzaszoktunk. De szerintem ez nem marad lekuzdhetetlen akadaly.

Tündi írta...

Egyébiránt a házi tej is tehénízű, leglábbis nekem ez jutott eszembe róla, először, azon kívül, hogy tejszínesen krémes. A magyar bóti tej meg nemigen látott tehenet, azt vmi tejporból készítik. (Minek porizálni, utána meg visszahigítják? Na mindegy.)
A kecsketej (van odaát kecsketej) ammeg kecskéből fejve pl kesernyéses kecsekízű, mint a kecskesajt is.
Örömmel olvastam a kajás sorokat, érdekes lehet magyaroschan főzni helyi cumókból.

Imma, indíthatnál egy zélandus-magyar gasztroblogot is, vmilyen újragondolt ételekkel, receptekkel, képekkel. Neked úgyis isteni a főztöd! :)

Tündi írta...

"van odaát kecsketej" - ez kérdés lett volna :)
Szóval, van?

Névtelen írta...

Szerintem meg éppen az Anchor tej boci-ízű...

Én belefutottam már nagyon jó sajtokba, pl. amikor Puhoi-ban voltunk.. De ezeket lehet kapni a szupermarketekben is. Én főzéshez egyszerűbbeket használok, és még senki sem panaszkodott a sajtos-húsra...

Gomolyát minden hétvégéi piacon árulnak, tonnaszám...

Túró ügyben: ez szerintem sem túró, de én attól még vidáman készítek belőle túró-szerű gombócot a gyerekeknek. Megbeszéltük, hogy ez egy másik étel, nem az amit otthon megszoktak. Vidáman és jó étvággyal eszik ezt is.

Én meg voltam elégedve a magyar hentessel: végre kaptam rendes füstölt húst a töltött káposztához és a bableveshez. A stílusán lenne mit csiszolni, de nem barátkozni, hanem vásárolni megyek. Ritkán, mert messze van.

Mák: a legtöbb nagyobb kínai zöldségesnél van. És szerintem nem is drága (100 gr $1.60), 200 grammból kijön egy mákos tészta.

És van mák-konzerv a horvát hentesnél :)

Nekem az a tapasztalatom, hogy szinte minden beszerezhető, csak tudni kell hol... Például, ezért érdemes a blogokon olvasni a főzős rovatokat...