Három bejegyzést kaptok erről. Egy elmélet, egy kreszvizsga adminisztrációval, meg hogy hogy ment a saját gyakorlati vizsgám.
Az előttem írók sokszor és sokféleképpen összefoglalták a témát, de azért van pár változás, úgyhogy én is megteszem.
Lustáknak azért kis áttekintés:
Pappa kalandjai a postázással meg a stop-táblával
Csanád-féle smooth ride
Whatever jogosítványok lépésről lépésre
Jogsi angoltudás nélkül
Akinek meg van esze, inkább ezt olvasgatja
Nem írom most le a jogsi megszerzésének rendszerét, az előbbi linkek többször is foglalkoznak vele, ráadásul mostanában várható változás a tanulójogosítvánnyal kapcsolatban, úgyhogy azt meg majd kövessétek figyelemmel. Minden, amit itt leírok, a magyar jogosítvány konvertálásáról szól, nem az új megszerzéséről.
És most teljesen privát meglátásaim, kis lista azokról a különbségekről, melyek nekem újak vagy mások voltak a megszokotthoz képest:
- Másik oldalon vezetünk. :)
- A stoptáblánál nem a felfestésnél vagy köteles megállni, hanem nyugodtan kimehetsz odáig, ahonnan jól belátod az utat mindkét irányban.
- Van ez a fura szabályuk, erről is több helyen írtak már - ha kis ívben kanyarodsz és ugyanarra az útra a veled szembejövő nagy ívben kanyarodik, akkor elsőbbséget kell adnod neki.
- Median barrier. Ez egy fehér, átlósan felfestett sáv kanyarodásnál vagy széles utak közepén, pont úgy néz ki mint otthon a festett "sziget". Utóbbival ellentétben erre nemhogy nem tilos ráhajtanod, hanem egyenesen kötelező is, ha lekanyarodsz. Amúgy elég logikus és hasznos, így nem tartod fel a mögötted állókat.
- Felfestések, teljesen máshogy:
- A fehér folyamatos vonal az csak egy vonal. Csak egy felező. Nem záróvonal.
- A záróvonal ellenben dupla és sárga.
- A padka melletti szaggatott sárga vonal azt jelenti, hogy semmilyen körülmények között nem parkolhatsz oda, nem is állhatsz meg.
-Az egész város tele van macskaszemekkel az út közepén. Ez túlzottan nem érdekel ugyan, de a kreszvizsgán kérdezik. A fehér az út közepe, a kék az út szélén lévő tűzcsapot jelzi. A sárgát elfelejtettem. - A jobbkéz-szabály majdnem ugyanúgy van, mint otthon, kivéve ha te jobbra kanyarodsz, mert akkor mégiscsak a jobb oldalról érkezőnek van elsőbbsége. A gyakorlatban ilyesmivel nem találkoztam, ahol jobbkezes utca lenne, oda beraknak egy körforgalmat.
- A körforgalomban agyatlan módjára indexelni kell, behatoláskor is. Kimondatlan szabály, vagy szokás, hogy ha egyenesen mész, akkor nem indexelsz, csak esetleg kifelé menet. Vizsgán persze kattogtatni kell veszettül jobbra-balra, ahogy sikerül, hogy lássák az igyekezetet.
- Elvileg - és a szabály szerint -, ha egy forgalmas úton a bal sávból jobbra szeretnél kanyarodni egy bevásárlóközponthoz vagy egy alárendelt úthoz, akkor BALRA kéne lehúzódnod, és ott megvárni amíg tiszta lesz a levegő. Ezt gyakorlatban szerencsére nem láttam sehol, mindenki jobbra húzódik és a továbbhaladók balról kerülgetik, ha tudják.
- Parkolásnál az utcasarkoktól és gyalogátkelőhelyektől tartandó távolság a megszokott 5 métertől eltérően itt 6 méter.
6 megjegyzés:
lesz következő poszt? :)
jövőre? :)))))))
Ha mar ugyis megvan a jogsid, akkor nem pofazok bele :-)
Nyugodtan belepofázhatsz hobe, mer úgyis a köz épülésére van ez itten. Ha valamit nem jól mondtam, csak szólj.
Mo-on is elore mehetsz a stop vonalnal, ha nem latsz ki, csak elotte kotelezo megallni a stop vonal elott.
Csak a korforgalmas indexeleshez irtam volna. Egyertelmuen le van irva, hogy mikor hogy kell villogni csak a kiwiknek fogalmuk sincs rola.
Viszont azt nem tudom, ha en ugy megyek be a korforgalomba, hogy csak egy bemeno sav van, a kovetkezo bejaratnal mar 2 es en az azutani kijaratnal akarok a bal oldali savban kihajtani, akkor nekem van-e elsobbsegem. Ugyanis mindig bejonnek elem es nem tudok kimenni a bal oldali savban :-( (indexelni balra csak a kijarat elott kell, amikor mar elhagyom azt a bejaratot, ahol bevagnak elem..)
Jeeee, frissült! :-)
Megjegyzés küldése